Bli gymnasieingenjör – dörren till en värld av möjligheter

Har du en teknikexamen och letar efter ett tryggt jobb i en hållbar framtidsbransch? Då ska du utbilda dig till gymnasieingenjör på järnväg, även kallad T4.

Ansökan

Ansökan är öppen mellan 25 april och 15 maj.

Jobba som gymnasieingenjör

Efter ett fjärde tekniskt år på gymnasiet kan du arbeta som projektör på järnvägen hos något av de många konsultföretag som arbetar åtTrafikverket. Du kan också bli behörig att söka vidare som järnvägsingenjör vid Lunds Tekniska Högskola för att vara med och utforma framtidens järnvägssystem.

Genomsnittlig månadslön innan traktamente: 39 000kr
(Siffror från Statistiska centralbyråns lönesök 2021)

En inspirationsfilm med studerandeintervjuer om gymnasieingenjörsutbildningen i Ängelholm

Utbilda dig till gymnasieingenjör

I samarbete mellan Ängelholms Gymnasieskola och Trafikverksskolan, går du ett fjärde tekniskt år på teknikprogrammet. Inriktningen är såklart järnväg! I en unik järnvägsmiljö på vår stora övningsanläggning i Ängelholm har du tillgång till bangård med spår, järnvägsfordon, järnvägsmuseum och inte minst kunniga och erfarna lärare. I utbildningen ingår såväl praktiska som teoretiska moment inom bland annat järnvägsteknik, ledarskap, ekonomi och juridik.

Utbildningen är CSN-berättigad och ger 900-poäng.

5 anledningar till att bli gymnasieingenjör

Efter endast ett fjärde tekniskt år på gymnasienivå är du utbildad gymnasieingenjör och kan arbeta som exempelvis projektör med mycket goda utvecklingsmöjligheter hos din arbetsgivare eller genom järnvägsingenjörsutbildningen på Lunds Tekniksa Högskola.

Järnvägen är en bransch med näst intill oändliga utveckingsmöjligheter och du som är utbildad gymnasieingenjör kan enkelt fortsätta din kompetensresa på järnvägen.

Järnvägen är framtiden! Aldrig har så många åkt tåg som nu. Aldrig har det varit så trångt på spåren som nu. Aldrig har järnvägen behövt dig så mycket som nu. Oavsett vilken inriktning  du väljer inom järnvägen så ser framtiden ljus ut. Aldrig har det gjorts så stora satsningar på infrastruktur och framför allt på järnvägen som nu, med nybyggnation och en upprustning av befintligt järnvägssystem. Med sin minimala klimatpåverkan är järnvägen framtidens självklara resealternativ och du kan vara med och skapa det!

Som inom de flesta yrkesroller på järnvägen råder det stor brist på kompetens, inte minst på projektörer, arbetsledare och projektledare som är några roller du som utbildad gymnasieingenjör kan jobba med. Kort och gott tar du examen idag har du jobb imorgon och i lång tid framöver.

Järnvägen är mer avancerad och högteknologisk än många tror och forskning och innovation för att förbättra kapacitet och hastighet pågår ständigt. Här kan du bli en viktig roll i utvecklingen och innovationen kring morgondagens hållbara järnvägsbyggnation som kommer nyttjas av generationer framåt.

”Det lockar att vara en del av framtidens utveckling”

- Det som lockar mig allra mest är att kunna vara en del av framtidens utveckling. Att kunna påverka att tågtrafiken är kontinuerlig och att fler människor kan ta sig fram med tågtrafik. Jag har även länge varit intresserad av projektering och järnväg, och det är just detta man arbetar med i denna yrkesroll. (Ella Henriksson, gymnasieingenjör med inriktning järnväg)

Är jag behörig att söka?

För att du ska bli antagen till utbildningen behöver du ha en teknikexamen på gymnasienivå och inte vara äldre än 22 år det året du påbörjar utbildningen.

Läs mer om utbildningen, behörighet och antagningsprocessen på Ängelholms gymnasieskola.

Fler utbildningar och program