Sök och boka kurs

Kundstöd - vi hjälper dig

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna och länkar till andra sidor som kan hjälpa dig att hitta det du söker. Du kan också kontakta oss för personlig hjälp.

Vanliga frågor

Här nedan hittar du svaren på de vanligaste frågorna sorterat på ämne.

Bli kund

För att kunna boka sig på och gå kurs hos oss behöver ditt företag ett företagskonto och du som kursdeltagare behöver ett användarkonto. En ansvarig beställare på ditt företag behöver därför fylla i detta formulär så att vi kan skapa en företagsprofil åt er. När er företagsprofil är skapad kan ditt företag själv registrera nya medarbetare med hjälp av en självregistreringskod som ni begär i samband med registreringen. Läs om hur du skapar ett användarkonto i vår Användarguide.

 

För att kunna boka sig på och gå kurs hos oss behöver ditt företag ett företagskonto och du som kursdeltagare behöver ett användarkonto. En ansvarig beställare på ditt företag behöver därför fylla i detta formulär så att vi kan skapa en företagsprofil åt er. När er företagsprofil är skapad kan ditt företag själv registrera nya medarbetare med hjälp av en självregistreringskod som ni begär i samband med registreringen.

Har du ett utländskt företag eller saknar din medarbetare svenskt personnummer? Läs mer längre ner på denna sida och fyll i detta formulär så hjälper vi er.

Boka och avboka dig på kurs

För att boka dig på en kurs hos oss behöver din arbetsgivare vara kund hos oss och du behöver sedan ett användakonto kopplat till din arbetsgivares företagskonto. Därefter loggar du in med BankID och bokar kursen du vill gå. Eventuella kursavgifter debiteras din arbetsgivare.

Observera att du inte kan boka dig på kurs som privatperson och själv bekosta kursen. Du måste alltid vara kopplad till ett företag som är kund hos oss. Anledningen till detta är bland annat då endast företag och organisationer kan ges tillstånd att vistas i och arbeta i Trafikverkets väg- och järnvägsanläggningar. 

Läs mer om hur du bokar dig på kurs i vår Användarguide. 

Du avbokar dig från en kurs genom att logga in på Mina sidor med Mobilt BankID och klickar på knapper Avbryt kursLäs mer om hur du avbokar i vår Användarguide. 

Tänk på att om du avbokar dig från en kurs som inte är avgiftsfri gäller våra avbokningsregler om sen avbokning. Detta kan innebära att ditt företag debiteras hela eller delar av kursavgiften, även att du inte gått kursen. Läs mer om våra avbokningsregler i våra Allmänna villkor här. 

 

Skräddarsydda tillfällen

Ja, vi kan nästan alltid skapa specifika kurstillfällen på kurser i vårt utbud efter ditt företags unika behov. Genom offererade tillfällen kan flera av era medarbetare gå ett tillfälle som är skräddarsytt efter er. Ofta finns möjlighet för er att önska tid och plats för när era medarbetare kan kompetensutveckla sig. Läs mer om hur vi skräddarsyr tillfällen här och kontakta oss för vidare dialog. 

Logga in på Mina sidor

Du som gått en kurs hos oss efter 2018 har med största sannolikhet redan ett användarkonto hos oss och kan då logga in på Mina sidor med Mobilt BankID eller ditt externa användarkonto hos Trafikverket. Logga in på Mina sidor här

Tänk på att du måste vara anställd hos ett av våra kundföretag för att kunna gå kurs hos oss. Är du inte längre anställd hos ett sådant företag kan vi ändå hjälpa dig att få ut gamla kursbevis. 

Detta beror troligtvis på att du inte gått en kurs hos oss tidigare eller att vi inte har ditt fullständiga personnummer registrerat. Har du aldrig gått kurs hos oss tidigare behöver du kontakta någon på ditt företags HR- eller kompetensavdelning. Har du gått kurs hos oss tidigare kontaktar du oss så hjälper vi dig.

Har du inte Mobilt BankID kan du ansöka om ett så kallat externt användarkonto (90-konto) hos Trafikverket. Detta externa användarkonto används för att exempelvis logga in via trafikverket.se och projektportalen. Kontakta din uppdragsgivare på Trafikverket för att få hjälp att ansöka om ett externt användarkonto. När du har ett sådant konto kontaktar du oss så registrerar vi dig i vår lärplattform.

Har du ingen uppdragsgivare på Trafikverket men behöver ändå gå kurs hos oss kan du söka om ett externt användarkonto via oss. Fyll i detta formulär så kontaktar vi dig för vidare instruktioner.

Är du utländsk medborgare eller av annan anledning saknar svenskt person- eller samordningsnummer? Kontakta oss så hjälper vi dig. Läs mer om alternativ inloggning här i vår användarguide.

Trafikverkets grundkrav är att alla användare i våra IT-system ska vara personliga och identifierade. I vår gamla lärplattform Lärtorget, krävde vi i vissa fall inte fullständigt personnummer på våra kursdeltagare vilket dessutom skapade en massa användardubbletter som gjorde det svårt för kursdeltagare och arbetsgivare att hålla koll på kompetenser. Har du haft ett konto på Lärtorget som inte haft ett komplett personnummer (12 siffror) behöver du skapa ett nytt konto hos oss för att logga in på Mina sidor. Läs mer hur du gör här i vår användarguide. 

Lärtorget finns kvar som ett arkiv vilket gör att vi alltid kan hjälpa dig få tag i gamla kursbevis och kurshistorik om du skulle behöva. Kontakta oss så hjälper vi dig med detta. 

 

Gå på kurs

Inne på kurssidan högst upp syns en grön ruta när du är helt klar med kursen. Där finns också en knapp "Hämta intyg/betyg" som du klickar på för att ladda ner ditt kursbevis. Läs mer om hur du gör i vår användarguide.

Du som chef eller kompetensansvarig med ett användarkonto hos oss som har en chefsvy kan också hämta ut medarbetares intyg. Läs mer hur du gör här i vår användarguide

Logga in på Mina sidor och sök upp kursen du ska gå bland dina pågående aktiviteter. På kurssidan ser du tillfället du är bokad till och en länk till distanskursen. Du hittar också länken i din kallelse som skickats till din mejl cirka 30 dagar innan tillfället. Läs mer om hur du gör i vår användarguide.

 

Logga in på Mina sidor och sök upp kursen du ska gå bland dina pågående aktiviteter. På kurssidan ser du alla de aktiviteter du ska genomföra för att bli klar med kursen, även digitala test om sådana finns på din kurs. Läs mer om hur du gör i vår användarguide.

Logga in på Trafikverksskolan och sök upp kursen du ska gå bland dina pågående aktiviteter. På kurssidan ser du tillfället du är bokad till och där finns också en länk till kursvärderingen. Du får också en påminnelse via mejl med länk direkt till kursvärderingen . Läs mer om hur du gör i vår användarguide.

Hitta till oss

Vår adress till vår kurs- och övningsanläggnig i Ängelholm är Banskolevägen 11 (Karta). 

Läs mer om att gå på kurs i Ängelholm här. 

Vår adress till våra kurslokaler i Solna, Stockholm är Slåtttervägen 20 (Karta)

Läs mer om att gå på kurs i Järva krog här. 

Vår kundstödstelefon är öppen:
Måndag - torsdag 07:45-16:15
Fredag: 07:45-13:00
Telefon: 010-124 30 30
E-post: trafikverksskolan@trafikverket.se

Våra kurslokaler i Ängelholm och Järva krog är öppna efter kursverksamhetsns tider och dessa kan variera något. Men i Ängelholm är de flesta kurslokaler öppna mellan 08:00 och 17:00. I Järva behöver du en passerkod för att komma in i våra lokaler. Den får du några dagar innan ditt kurstillfälle.

 

Fakturering

Trafikverkets branschwebb hittar du information om hur du gör när du ska fakturera oss.

För att gå kurs hos oss behöver diott företag vara kund hos oss. Du kan som privatperson ite boka och gå fristående kurser hos oss. Läs mer om hur du gör här under vanliga frågor och Bli kund.

Har du en konsultanställning på Trafikverket men går kurser som ditt konsultföretag ska betala måste du meddela detta till oss, annars går fakturorna automatiskt till din uppdragsgivare på Trafikverket. Kontakta oss på mejl eller via kontaktformuläret längre ner på denna sida med dina företagsuppgifter så hjälper vi dig. 

Non-Swedish company or citizen

If you are a foreign citizen or do not have a Swedish personal identity number you can apply for an external user account for Trafikverket. This account gives you access to project portals by logging in as an external user via trafikverket.se. Your contact at Trafikverket can help you with the application of the external account, also known as 90-konto. 

When you have an external user account contact us at trafikverksskolan@trafikverket.se and please supply the following information:

  • First name
  • Surname
  • User ID (from Trafikverket)
  • E-mail
  • Employer/Company

Please note!  Your company must have a registered account with Trafikverksskolan. If your company is NOT registered we ask that your administrator contacts us at trafikverksskolan@trafikverket.se for more info

If your company is not yet a client of ours please fill out this form and we will contact you shortly. 

Kontakta oss

Hittar du inte det du söker här på sidan? Kontakta oss så hjälper vi dig.

Trafikverksskolan

Kundstöd

Telefon: 010-124 30 30