
Utan utbildare stannar järnvägen
Utbildare är en nyckelfaktor till järnvägens framtid. Genom att dela kunskap formar de nästa generations experter och säkrar kompetensen på järnvägen så att Sverige aldrig stannar.
Utbildarrollen måste värderas rätt och det måste skapas karriärvägar som gör att fler vill och vågar ta steget. Utbildarrollen får inte reduceras till ett sidospår, utan måste betraktas för vad det är - ett av branschens viktigaste yrken så att Sverige aldrig stannar.
Förebygga att kompetensbrister uppstår
Enligt Trafikverkets rapport till Regeringskansliet (maj 2025) är risken för kompetensbrister inom järnvägsbranschen mycket stor. Pensionsavgångar parallellt med ökade behov av ny teknisk- och säkerhetskompetens, gör att branschen behöver flera tusen nya medarbetare de kommande åren. Rapporten slår fast att vi tillsammans måste arbeta systematiskt med att förebygga kompetensluckor, annars riskerar hela järnvägsutvecklingen att fördröjas.
Att arbeta som utbildare inom järnväg handlar om att aktivt forma och bidra till framtidens kompetensförsörjning. Trafikverksskolan ska verka som järnvägens kompetenscenter och blir tillsammans med, bland andra sina skickliga utbildare, en förutsättning för att kunna förebygga att kompetensbrister uppstår.
Det måste bli fler som kan och vill undervisa
Utbildare är en nyckelfaktor till järnvägens kompetensförsörjning. Utan någon som kan förmedla sina kunskaper och rusta såväl befintliga som nästa generation tekniker, ingenjörer och specialister, riskerar järnvägsutvecklingen att avstanna. Korrelationen mellan en långsiktigt hållbar kompetensförsörjning och en välfungerande, pålitlig och rustad järnväg är tydlig. Bara på Trafikverksskolan i Ängelholm utbildas varje år tusentals personer inom ban-, el-, signal-, tele- och fordonsteknik, trafiksäkerhet, eldrifts- och trafikledning.
Att vara utbildare är inte ett steg bort från järnvägsbranschen utan ett djupare kliv in.
Men det måste bli fler som kan och vill undervisa. Att vara utbildare är inte ett steg bort från järnvägsbranschen utan ett djupare kliv in. Där man i rollen skapar ett bredare nätverk med Trafikverket och branschen, och får chans att lära tillsammans med redan etablerade branschkollegor och framtidens järnvägsmedarbetare. Varje erfaren utbildare kan på några år bidra till att järnvägen får hundratals nya yrkesskickliga kollegor.
Många som tagit steget till utbildarrollen beskriver det som en yrkesmässig nystart. Det skapar mening att förmedla sin kunskap, se deltagare växa och på så vis bidra till framtidens svenska järnväg.

Jag var först skeptisk till att utbilda men tycker nu att det är riktigt roligt. Det bästa med jobbet är att vara en kugge för att få hela infrastrukturen att funka. Att vara en del av det stora, säger Jacob Widtfeldt, utbildare i signalteknik på Trafikverksskolan.
Utbildarrollen måste värderas rätt
Järnvägen är avgörande både för Sveriges klimatomställning och samhällsutveckling. Men spår och signalsystem kan inte byggas enkom av ritningar och maskiner. De byggs, underhålls och utvecklas av människor. Människor som erhåller kunskap, färdighet och kompetens mycket tack vare skickliga utbildare. Utbildarrollen måste värderas rätt och det måste skapas karriärvägar som gör att fler vill och vågar ta steget. Utbildarrollen får inte reduceras till ett sidospår, utan måste betraktas för vad det är - ett av branschens viktigaste yrken så att Sverige aldrig stannar.
Relaterat innehåll