Sök och boka kurs

Trafikverksskolan växlar upp – möjliggör fyrdubbling av antalet utbildade signaltekniker till 2026

Med ett flexibelt kursupplägg, god branschförankring och en övningspark som främjar innovation står Trafikverksskolan rustad för kommande kompetensutmaningar inom järnvägsbranschen.

 Vi har kapacitet att starta en grundutbildning för signaltekniker med 18 deltagare var tredje vecka om behovet finns. Det innebär att vi kan utbilda upp till 300 nya signaltekniker per år.

Stort behov av nya signaltekniker på järnväg

Målet om att kraftigt öka antalet nyutbildade signaltekniker är mer än en vision, det är en förutsättning för att Sveriges järnväg fortsatt ska vara en säker, pålitlig och hållbar pusselbit för att Sverige aldrig ska stanna.

Järnvägsbranschen står inför stora pensionsavgångar och ett snabbt växande behov av ny kompetens, vilket kräver en offensiv satsning på utbildning. På Trafikverksskolan i Ängelholm har förberedelserna redan börjat och tempot höjts märkbart. 2024 utbildades 26 nya signaltekniker och redan i år kommer den siffran öka med 200% när hela 75 personer genomfört grundutbildningen. Under nästa år har Trafikverksskolan möjlighet att fortsätta i samma takt och kan därmed fyrdubbla antalet nyutbildade signaltekniker på två år.

– Vi har kapacitet att starta en grundutbildning för signaltekniker med 18 deltagare var tredje vecka om behovet finns. Det innebär att vi kan utbilda upp till 300 nya signaltekniker per år, säger Martin Johansson, utvecklings- och planeringsansvarig för signaltekniska kurser på Trafikverksskolan.

Vårt täta samarbete med branschen gör att vi nästan alltid löser företagens efterfrågan av kompetens.

– Att vi på Trafikverksskolan kan möjliggöra en fyrdubbling av antalet utbildade signaltekniker på så kort tid är ett av flera initiativ vi genomför för att stärka kompetensförsörjningen inom järnvägsområdet. Arbetet sker inom ramen för det regeringsuppdrag Trafikverket fick och redovisade i maj, säger Tony Helm, resultatenhetschef på Trafikverksskolan.

Ett annat exempel på åtgärder som Trafikverksskolan gör för att bidra till att stärka kompetensen i branschen är att i nära dialog med entreprenörer, konsulter och Trafikverket, planera för kursstarter upp till ett år i förväg för både grund- och fortsättningsutbildningar. 

– Det är inte alltid lätt för företagen att förutspå varken personalomsättning eller vunna projekt runt hörnan, vilket i sin tur påverkar vår förmåga att planera utbildningsplatser längre fram än ett år. Men vårt täta samarbete med branschen gör att vi nästan alltid löser företagens efterfrågan av kompetens, snabbfotat och i takt med att behovet uppstår, fortsätter Tony Helm.

Med ansvar för järnvägens säkerhet

I dag finns cirka 400 signaltekniker med SISÄ-kompetens inom lägsta klassen, klass 1 för växelomläggnings-, lås- och kontrollutrustning. En signalteknikers arbete är en kritisk roll som säkerställer den bibehållna höga säkerheten på järnvägen, inte minst i tider då kapaciteten och tågtätheten ökar. Trafikverksskolans signalutbildningar, ledda av utbildare som har mångårig erfarenhet av att själva jobbat ute i anläggningarna, är anpassade efter Trafikverkets regelverk som gör att nya tekniker har med sig en mycket god säkerhetskultur ut i arbetslivet på järnvägen. 

– Säkerheten är en av grundstenarna inom järnvägen och har varit så väldigt länge. Det är viktigt att dessa regler inte tummas på för då riskeras inte bara liv utan även förtroendet för järnvägsbranschen och framförallt Trafikverket, säger Martin Johansson

Fler vägar in till järnvägen

Ett exempel är den klassiska Grundutbildning 1 för signaltekniker som majoriteten av järnvägsentreprenörernas anställda går. Här varvas utbildarledd teori och praktik varvas under sex intensiva veckor.

Skulle efterfrågan på järnvägstekniker minska kan MYH välja att finansiera färre av dessa utbildningar. Därför måste det finnas fler vägar in.

För den som vill studera inom yrkeshögskolan (Yh) erbjuds flera olika signalkurser samlat i ett 40-veckorsformat, där cirka en tredjedel utgörs av LIA-praktik ute hos något av entreprenörföretagen i branschen. Yh-utbildningen ger CSN-stöd och har blivit ett populärt alternativ, men finansieringen via Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) är beroende av hur olika branschers kompetens- och personalbehov prioriteras.

– Skulle efterfrågan på järnvägstekniker minska kan MYH välja att finansiera färre av dessa utbildningar. Därför måste det finnas fler vägar in, förklarar Martin Johansson.

Ett annat aktuellt exempel in i järnvägsbranschen är via rekryteringsföretaget Professionals Nord som lockade 1 100 sökande med stor geografisk spridning till möjligheten att byta karriär till signaltekniker. Processen påbörjades redan 2023 genom nära dialog med både branschen och Trafikverksskolan. De 30 som antogs har under året grundutbildats av Trafikverksskolan och samtliga är nu, efter utbildningen, ute i produktion hos sina arbetsgivare i sina nya roller på järnvägen.

– Vi är experter på rekryteringsprocessen och vårt koncept går ut på att hitta personer som idag med största sannolikhet har ett jobb men vill byta karriär. De som antas genomgår en gedigen rekryteringsprocess och behöver visa på ett stort intresse, motivation, engagemang och egenvilja att ta detta steg. Här gör våra internrekryterare ett enormt arbete med att hitta rätt personer och vi har också haft ett jättefint samarbete med Trafikverksskolan genom hela projektet. En annan avgörande faktor för framgången har varit järnvägsentreprenörernas engagemang och mod att våga testa denna sortens rekrytering, säger Christoffer Sjölander från Professionals Nord. 

På Trafikverksskolan finns den samlade kompetensen där utbyte av erfarenheter och insikter både sker i övningsparken eller runt fikabordet.

Järnvägsparken – en testbädd för innovation

Utöver utbildning erbjuder Trafikverksskolan en unik järnvägspark där företag och Trafikverket kan testa nya komponenter och system i en säker och fullt uppkopplad miljö.

– Här i vår övningspark för järnväg kan man både genomföra tester i säker miljö, uppkopplat mot Trafikverksskolans olika övningsanläggningar, och föra dialog med experter från järnvägens olika teknikområden. För på Trafikverksskolan finns den samlade kompetensen från såväl bana, el, signal och tele som lokförare, eldriftsledare och tågtrafikledare, där utbyte av erfarenheter och insikter både sker i övningsparken eller runt fikabordet, avslutar Martin Johansson.

Relaterade nyheter