
Växeldrivet MET testas nu 1 miljon gånger
Det nya växeldrivet MET ska förbättra tillförlitligheten och minska underhållsbehovet för järnvägsväxlar. Drivet är utvecklat av Alstom i samarbete med Trafikverket och ska ersätta bland annat Easyswitch.
Växeldrivets design och funkition
Växeldrivet MET (Modular Electric Turnout drive) är elektromekaniskt, vilket innebär att hela låsfunktionen är integrerad direkt i sliperslådan. Dess design förenklar installationen och minskar behovet av rörliga delar som annars återfinns på andra växeldriv, något som i sin tur minskar risken för eventuella fel. Konstruktionen innebär också att underhållsbehovet blir betydligt lägre, eftersom traditionella komponenter som långa mekaniska stänger elimineras helt. Sist men inte minst är systemet anpassat för att fungera i en rad olika miljöer, från öppna banor till tunnlar, viadukter och stationer under jord.
Lämplig för höghastighetsbanor
Det nya växeldrivsystemet är konstruerat för att klara upp till en miljon omläggningar under sin livslängd, vilket även gör det lämpligt för höghastighetsbanor för tåg i en hastighet upp till 300 km/h. Men innan MET implementeras i det svenska järnvägsnätet genomgår det omfattande tester. Dels för att verifiera att produkten uppfyller tekniska krav, dels för att skapa underlag för TGM (Tekniskt godkänt material). Leverantören Alstom och Trafikverket genomför sina tester hos Trafikverkets egen utbildningsenhet Trafikverksskolan. I dess järnvägspark i Ängelholm har man nu installerat en växel med rörlig korsning och MET-driv, för att bland annat genomföra en miljon omläggningar och säkerställa systemets prestanda och hållbarhet. Eftersom majoriteten av Trafikverkets signalsystem finns installerade i järnvägsparken i Ängelholm, finns möjligheten att testa funktioner mot exempelvis Ställverk 59.
Vi arbetade på liknande sätt med exempelvis ALEX-vägskydd. Där föll resultatet mycket väl ut tack vare att implementering och utbildning gick hand i hand.
– Trafikverkets OLA 24-projekt har valt att förlägvilket möjliggör att vi samtidigt kan lära oss om tekniken och parallellt med testerna skapa kurser åt Trafikverket och järnvägsbranschen. På så vis kan utbildningar på växeldrivet MET påbörjas samtidigt med implementeringsfasen. Vi arbetade på liknande sätt med exempelvis ALEX-vägskydd. Där föll resultatet mycket väl ut tack vare att implementering och utbildning gick hand i hand, säger Martin Johans-son, utvecklingsansvarig för signaltekniska- och telekomkurser hos Trafikverksskolan.