Sök och boka kurs

Trafikverksskolan - 70 år på spår

70 år har gått sedan Trafikverksskolan startade sin första järnvägsutbildning i Ängelholm. Med en mansålder av erfarenhet fortsätter man nu, tillsammans med branschen, vidare in i framtiden mot hållbar järnvägskompetens.

Mot nästa generations järnvägskompetens

70 år har gått sedan Trafikverksskolan, dåvarande SJ-skolan, öppnade sin utbildning för att skola om reparatörer och förare av ånglok till dåtidens moderna diesel- och eldrivna lok. Då liksom nu var vidareutveckling av kompetens och nya medarbetare en hörnsten för järnvägens utveckling. Kommande decennier har Trafikverksskolan fortsatt siktet inställt på att bidra till järnvägens framtid och nästa generations järnvägskompetens. 

Vi samarbetar med andra utbildningsanordnare vars järnvägsstuderande får möjlighet att praktiskt öva här.

Idag är utbildningsområdena, kurserna och deltagarna på Trafikverksskolan många fler än vid starten 1955. På den 32 hektar stora övningsparken för järnväg utbildas idag en mängd olika roller och funktioner för att tågen aldrig ska stanna. Visst lär sig bantekniker fortfarande att slå i rälsspik för hand och signaltekniker utbildas ännu i reläställverk från60-talet, eftersom denna kompetens fortsatt krävs för att tågen ska gå. Men järnvägsparken erbjuder idag också övning i den senaste tekniken. Exempelvis simulatorer för lok, eldrift och tågtrafikledning; vägskyddet ALEX och signalsystemet ERTMS; svetshall anpassad för spårsvets med dagens olika svetstekniker samt montering av kontaktledning både från mark och olika spårgående fordon. Under senare år har övningsparken också givit plats för olika innovativa tester för allt ifrån framtidens järnvägsteknik och digitala tvillingar till beredskapsövningar tillsammans med andra myndigheter.

– Vi använder idag vår övningspark i Ängelholm till såväl Trafikverkets olika projekt som Räddningstjänsten och andra myndigheter som önskar öva på olika olycks- och kata-strofscenarier. Vi samarbetar också med andra utbildningsanordnare som exempelvis Lunds universitet och Campus Nyköping vars järnvägsstuderande får möjlighet att praktiskt öva här i säker järnvägsmiljö, säger Thomas Frost, chef för utbildningsavdelningarna väg och järnväg på Trafikverksskolan.

I backspegeln - 1955

Trafikverksskolan idag - 2025

Trafikverksskolan utbildar numera också i egna kurslokaler i Järva krog, Solna och ofta på andra orter runt om i Sverige där järnvägsprojekt och entreprenadföretag befinner sig. 

Varje år utbildas 15 000 kursdeltagare på utbildarledda kurser. Ungefär hälften av dessa kursdeltagare utbildas inom järnvägsteknik på plats i järnvägsparken i Ängelholm.

Årligen genomförs också cirka 1 400 utbildarledda tillfällen i skolans regi, på ett 50-tal olika orter runt om i Sverige.

Varje år utökas också antalet digitala kurser eller kursinslag för att möjliggöra kompetensinhämtande varsomhelst, närsomhelst. 

Vi ser fram emot att möta de utmaningar och behov som de kommande 70 åren för med sig.

Skräddarsydda kompetenslösningar för branschen

– Förutom all utbildning som genomförs på Trafikverksskolan i Ängelholm, kan vi också skräddarsy kurser ur vårt kursutbud och anpassa lärandet efter både Trafikverket och externa entreprenörer och konsultföretags behov. Kompetensutveckling är väsentlig men behöver också anpassas utifrån kärnverksamheten. Den flexibilitet som skräddarsydda lösningar ger, uppskattas högt av våra kunder, säger Jenny Bjälkefors, marknads- och kommunikationschef på Trafikverksskolan.

Dessutom satsar Trafikverksskolan nu mer än någonsin på digitalt lärande med mobilanpassad mikroinlärning där användning av AI-verktyg förbättrar lärandeupplevelsen och gör utbildningarna ännu mer tillgängliga för övning och kompetensinhämtande i virtuella miljöer varsomhelst, närsomhelst.  

AI-genererad bild av ett framtida futuristiskt infrastruktursamhälle.

Inte redo för pension - tvärt om!

Trots sina 70 år fyllda, är Trafikverksskolan således inte redo för pension, tvärt om! Med ökade satsningar på Sveriges järnväg och den långsiktiga kompetensförsörjning som ska bygga och underhålla den, växlar Trafikverksskolan i stället upp och möjliggör för fler och bredare insatser. Tillsammans med andra aktörer inom infrastruktursektorn och olika beredskapsmyndigheter, fortsätter Trafikverksskolan att bidra till järnvägens framtid genom hållbar kompetens. 

– Trafikverksskolan har idag ett tydligt uppdrag men fungerar i praktiken som ett nav och kompetenscenter för järnväg. Genom att kontinuerligt anpassa och utveckla våra utbildningar i samverkan med övriga aktörer i branschen, ser vi fram emot att möta de utmaningar och behov som de kommande 70 åren för med sig på spåret mot framtidens järnvägssverige. Med regeringsuppdraget där Trafikverket ombetts föreslå åtgärder för att stärka kompetensförsörjningen inom järnvägsområdet ser vi att Trafikverkets utbildningsenhet Trafikverksskolan kan förädlas på flera områden och därmed göra mer för fler i Sverige, säger Tony Helm, chef för Trafikverksskolan.