Sök och boka kurs

AI-teknik bidrar till säkrare järnväg

Med hjälp av bland annat AI kan säkerhetsbesiktning av järnväg nu genomföras mer effektivt och bidra till både bättre och snabbare beslut.

Från traditionella metoder till digitala verktyg

Under de senaste tio åren har järnvägssektorn genomgått en teknisk transformation där traditionella manuella säkerhetsbesiktningar av järnvägsspåret kompletteras med avancerade digitala verktyg. Utvecklingen syftar till att förbättra arbetsprocesser och säkerställa en mer pålitlig järnväg.

Traditionellt utförs säkerhetsbesiktning av järnvägen manuellt och maskinellt. Besiktningsmän besiktar spåret manuellt för att inspektera olika komponenter medan mätfordonen mäter in kontaktledning och spårets geometri. För 10 år sedan började man överväga hur olika tekniska hjälpmedel som fotografier, laserteknologi och virvelström skulle kunna bidra till besiktningsarbetet. Tekniken har utvecklats och nu används olika tillvägagångssätt som blir till värdefull hjälp i arbetet. 

AI-teknik hjälper Trafikverket identifiera fel i banöverbyggnaden

Genom att använda uppgraderade mätvagnar utrustade med högupplösningskameror och AI-teknik kan Trafikverket effektivt identifiera och analysera olika fel på banöverbyggnaden. Detaljerade bilder samlas in och analyseras av AI så att Travikverket snabbt kan identifiera brister och fel på slipers så väl som på befästningar och räl. Om exempelvis befästningar saknas, skickas informationen vidare till entreprenören med underhållsansvar för att vidta åtgärd. Dessa bilder används också i utbildning av besiktningsmän på Trafikverksskolan. En annan typ av utrustning är till exempel virvelström som undersöker själva kvaliteten på rälens yta och som indikerar när ytfel identifierats.

- Inom området Tillgångsförvaltning arbetar vi kontinuerligt med att förbättra det förebyggande underhållet på järnvägen. Våra förväntningar på den nya tekniken är stora. I förlängningen kommer antalet personer i spår att minska samtidigt som vi får en bättre bild av tillståndet i anläggningen och därmed kan ta bättre beslut. Det skapar en säkrare och mer tillgänglig järnväg, säger Jonas Larsson, enhetschef för tillgångsförvalting bana på Trafikverket. 

Målet med dessa tekniska hjälpmedel är att komplettera och stötta i besiktningsverksamheten så att arbetet ute på fältet blir effektivt och samtidigt förenklas leveransuppföljningen av åtgärder, vilket leder till en säkrare och mer pålitlig järnväg.

Våra bantekniska kurser

Relaterade artiklar