Framtidsspaning på digitalt lärande
Trafikverksskolans digitala kursutvecklare är, med sina kunskaper i såväl pedagogik som digitalt lärande, med och utvecklar och producerar ungefär hälften av alla Trafikverksskolans digitala kursproduktioner.
UR TIDRNINGEN UTBILDAREN NR. 4, 2024
Michaela Bier och Rebecka Broman Floor är Trafikverksskolans digitala kursutvecklare. De är med i framtagningen av kursutvecklingarna, från ax till limpa, och bidrar med sina kunskaper i såväl pedagogik som digitalt lärande.
- Kan du skriva ett mejl kan du också bygga enkla kurser i dessa intuitiva system.
- Våra roller innefattar att hjälpa beställare att först formulera ett tydligt mål med den digitala produkten. De behöver också specificera vad det är som målgruppen ska kunna efter genomförd kurs och hur de lär sig på bästa sätt. Vi tar fram underlag på kursinnehåll, manus, bilder, auditiva inslag och bygger sedan ihop en interaktiv kurs med kunskapskontrollfrågor, säger Rebecka Broman Floor.
Kundnytta och användarvänlighet
Det digitala teamet ansvarar inte bara för nyutvecklingar av digitala kurser utan förvaltar, kvalitetssäkrar och utvecklar också befintliga kurser i utbudet. Fokus ligger på att hela tiden förbättra både kundnytta och användarvänlighet i takt med att tekniken utvecklas och infrastruktursektorns kompetensbehov förändras.
– Jag tittar mycket på hur jag kan skapa visuell variation i varje kurs, av pedagogiska skäl, så att man till exempel bättre minns det man lärt sig. En annan del är att optimera användarvänligheten på olika sätt. Att exempelvis bygga en smart speakerröst som inte bara läser en text uppifrån och ner, utan också kan läsa ett utvalt svarsalternativ en extra gång genom att bara föra muspekaren över just det alternativet, säger Michaela Bier.
- Ena veckan kan jag köra drönare efter en bil för att visualisera specifika körmoment. En annan vecka befinner vi oss på däck på en av Färjerederiets gula färjor.
Egenproducerat filmmaterial
Även allt rörligt material, som ofta är väldigt specifikt och specialanpassat för en viss roll eller ämnesområde inom infrastruktursektorn, filmas in-house av det digitala teamets fotograf Fredrik Tebus. Det är också Fredrik som sedan redigerar de filmklipp och speakerröster som används i de digitala kursproduktionerna.
– Ena veckan kan jag köra drönare efter en bil som manövreras av en kollega för att visualisera specifika körmoment i en digital utbildning. En annan vecka kan vi befinna oss på däck på en av Färjerederiets gula färjor klockan 5 på morgonen, för att filma helt andra sekvenser. Många arbetsdagar spenderas också i vår studio där dialogsamtal eller speakerröster spelas in, berättar Fredrik Tebus.
Trender för digitalt lärande
Runt hörnan ser teamet vissa trender för digitalt lärande. Utvecklingen av det varierande lärandet med fokus på exempelvis mobilanpassad mikroinlärning är en. AI-verktyg som stöd för både kursutvecklare, utbildare och deltagare en annan. Även digitala tvillingar av övningsanläggningar, är en del av framtidens lärande.
– Man pratar också mycket om organisationers lärandekultur där man med integrerade författarverktyg möjliggör för ämnesexperter att själva bygga enkla kurser med stöd av oss experter. Kan du skriva ett mejl kan du också bygga enkla kurser i dessa intuitiva system. Detta gör att digital kursproduktion blir alltmer effektiv och når ut till fler medarbetare snabbare, förklarar Michaela Bier.