Sök och boka kurs

Kommer AI ta över lokföraryrket?

Runt om i världen körs idag tåg med avancerad teknik och utan förare. Men hur ser det ut för Sveriges framtida lokförare, kommer Artificiell Intelligens ta över yrket eller arbetar människa och maskin bäst tillsammans?

UR TIDNINGEN UTBILDAREN NR. 3, 2024

AI chatten om förarlösa tåg

Runt om i världen körs idag tåg med avancerad teknik och utan förare. Bara på andra sidan Öresund hittar vi förarlösa tåg mellan Kastrup och Köpenhamn och snart kommer tunnelbanenäten utökas med fler förarlösa linjer. Men hur ser det ut för Sveriges framtida lokförare, kommer Artificiell Intelligens ta över yrket eller kan människa och maskin komma att arbeta bäst tillsammans? När vi ställde frågan till en AI chatt svarade den: 

 ”Även om AI troligtvis kommer att ta över vissa aspekter av lokföraryrket, är det mindre troligt att AI helt ersätter mänskliga förare i alla sammanhang på kort till medellång sikt. Samtidigt som AI fortsätter att forma landskapet för järnvägsindustrin är lokförarnas roll säker, men där mer fokus kommer läggas på övervakning och systemhantering snarare än den traditionella körningen. Den kombinerade kraften av mänsklig intuition och maskinprecision lovar en ny era av transport som är säkrare, snabbare och mer effektiv än någonsin tidigare. Så framtiden för lokförare kommer sannolikt att innebära en symbios mellan mänsklig expertis och artificiell intelligens.”

Experternas resonemang

Gunnar Areskog, Simon Milleskog och Karl Hultén är alla lokförare i grunden men arbetar nu med Trafikverksskolans lokförarutbildning. De håller till stor del med i AI chattens resonemang.

- Inom programmet Shift2rail pratar man om  fyra grader av automation av självkörande- eller förarlösa tåg. 

– Inom EU:s järnvägsforskningsprogram Shift2rail (Europe’s Rail) forskar man om förarlösa tåg. Där har bland annat Trafikverket finansierat studier som genomförs av KTH. Inom programmet pratar man om fyra grader av automation av självkörande- eller förarlösa tåg. Nivå ett är redan verklighet med ATC- och ERTMS-systemen. Nivå två är i linje med det som AI chatten beskriver, där lokföraren blir mer en övervakare i hytten medan tåget själv startar, accelererar och stannar. De sista två nivåerna innefattar helt förarlösa tåg, förklarar Gunnar Areskog, utvecklingsansvarig för fordons- och trafiksäkerhetskurser på Trafikverksskolan.

- Att större delar av vårt järnvägsnät skulle trafikeras av förarlösa tåg tror jag inte vi kommer se någonsin, åtminstone inte under kommande generationer.

– Det är omöjligt att sia om var tekniken kommer ta oss, men jag kan tänka mig att nivå två blir en verklighet inom en ganska snar framtid i Sverige. Men att större delar av vårt järnvägsnät skulle trafikeras av förarlösa tåg tror jag inte vi kommer se någonsin, åtminstone inte under kommande generationer. Dels så är vår anläggning idag inte rustad för den tekniken. Dels ser jag utmaningar med tåg utan lokförare vid exempelvis manuell 
växling, kapell som lossnat på godsvagnar eller evakuering av persontåg som tappar elförsörjning i djupaste granskogen, säger Simon Milleskog som utbildar nya lokförare på Trafikverksskolan. 

Behovet av lokförare är fortsatt stort

Det skriande behovet av nya lokförare är och kommer med största sannolikhet fortsatt bestå under lång tid framöver. Där är både personer med expertkompetens på området 
och AI överens. Så det är troligtvis just i symbiosen ”mellan mänsklig expertis och artificiell intelligens” som är framtiden för kommande generationers lokförare.

Sök till lokförarutbildningen

Ansökan till Trafikverksskolans lokförarutbildning är öppen mellan den 1 juni och 30 september 2024. Läs mer och sök till utbildningen här nedan. 

 

Relaterade nyheter