Ingenjören valde järnvägen

Att plugga järnväg var inte det självklara valet när Matilda Sebelius skulle läsa vidare efter gymnasiet. Däremot lockade ingenjörsyrket med konstruktion och arkitektur. Nu är hon snart färdig järnvägsingenjör.

UR TIDNINGEN UTBILDAREN NR. 1, 2024

Först gymnasieingenjör på järnväg

För att bli ingenjör behövdes det extra fysik i betyget så samtidigt som Ängelholmstjejen Matilda kompletterade betygen passade hon på att läsa till gymnasieingenjör med inriktning järnväg (T4) – och det blev en hit.

- Jag visste inte riktigt vad jag ville arbeta med. Men både mina gymnasielärare och min mamma, Jenny Sebelius som arbetar på  Trafikverksskolan, hade pratat varmt om järnvägen, så jag testade. Väl på skolan fastnade jag snabbt för allt som handlade om mark och bana och studierna blev bara roligare och roligare. Järnvägen var intressant! I slutet av T4-utbildningen fick jag dessutom sommarjobb som markprojektör hos Atkins.

Sen järnvägsingenjör vid LTH

Intresset för järnvägen växte sig snabbt starkare så efter T4:an sökte Matilda till Lunds Tekniska Högskolas högskoleingenjörsutbildning i byggteknik - järnvägsteknik. Med T4:an som grund upplevde Matilda att hon hade ett försprång med högskolestudierna. Järnvägsbranschen har ett stort behov av duktiga järnvägsingenjörer så framtiden är mycket ljus för Matilda och alla de som pluggar utbildningen, som är unik av sitt slag.

I dag är Matilda inne på det tredje och sista läsåret och examen närmar sig. Under sommarloven men även vid sidan av LTH-studierna, har Matilda fortsatt arbeta på  Atkins. Med tiden har ansvaret för arbetsuppgifterna ökat. Det är nu med viss skräckblandad förtjusning hon ser fram emot att börja arbeta heltid och vara en del i utvecklingen av Sveriges framtida järnväg.

– Roligast är känslan när ”ljuset går upp”. När något är klurigt i skolan, svårt att greppa, så kommer jag till arbetet och får där se det i ett sammanhang. Den aha-upplevelsen är oslagbar. Det är riktigt bra att plugga och jobba parallellt, berättar Matilda glatt.

Matilda ångrar verkligen inte sitt yrkesval, hon ser fram emot ett långt och utvecklande arbetsliv och vem vet, kanske läser hon vidare till civilingenjör om några år.

Plugga till järnvägsingenjör