Förarprövare - ett yrke med många ansikten

UR TIDNINGEN UTBILDAREN NR 2, 2023

Vem kan bli förarprövare?

Grundutbildningen till förarprövare är densamma oavsett om det är allmänheten, en värnpliktig eller en blivande yrkesförare som ska ta körkort. Den ettåriga utbildningen innefattar både en intensiv teoridel och mycket praktik i både bak- och framsätet. Här berättar tre nyexaminerade förarprövare (även kallat trafikinspektör) från Trafikverket Förarprov, Försvarsmakten och en gymnasieskola om yrket och Trafikverksskolans förarprövarutbildning.

Förarprövare på Trafikverket

Till Trafikverkets 233 förarprovskontor utbildas årligen ett 40-tal förarprövare. De bedömer allmänheten som kör upp för att köra privata fordon. Emma
Persson är nyutbildad förarprövare i Skövde. Hon blir som alla blivande förarprövare anställd av Trafikverket som aspirant innan utbildningen börjar. Med andra ord betald utbildning och garanterad jobb efter godkänd examen.

– Jag jobbade som provförrättare på Trafikverket Förarprov men är så glad att jag tog steget att bli förarprövare. Det är en väldigt tuff utbildning och jobbet blir bitvis intensivt som ensam i bilen med den som kör upp. Samtidigt är det ett väldigt roligt jobb och jag lär mig något nytt varje dag i kontakten med kunder.

Emma Persson, förerprövare för Trafikverket Förarprov

Förarprövare inom Försvarsmakten

Försvarsmakten har haft trafikinspektörer i över 30 år och tidigare genomfördes utbildningen internt på Försvarsmakten. Men för att skapa synergieffekter och säkerställa att alla förarprövare, oberoende uppdragsgivare, har samma kunskap om trafiksäkerhet, lagar och regler har man nu fått möjlighet att genomföra utbildningen på samma sätt som Trafikverkets förarprövare.

– Vi har behov av att pröva för personbil, lastbil, buss och släp. Det kan till exempel vara så att en värnpliktig kuggat sin vanliga uppkörning precis innan man rycker in. För att då få köra försvarsmaktens fordon, måste man ha avlagt ett godkänt förarprov för B-körkort, vilket man som värnpliktig nu kan göra hos oss, säger Magnus Olsson, blivande förarprövare på Försvarsmakten.

Förarprövare på gymnasieskola och vuxenutbildning

Även lärare på fordonsprogram på gymnasieskole- och vuxenutbildningsnivå genomför grundutbildningen. Detta för att själva kunna pröva sina elever på såväl B- som C- och CE-behörighet. En möjlighet som gymnasieskolor och vuxenutbildningar fått av Skolverket och Transportstyrelsen.

– Vi är det enda landet i Europa som har denna fördel att vi som lärare på transport- och fordonsprogram får pröva våra elever på samma villkor som
Trafikverket prövar allmänheten. Detta gör att våra elever kan undantas och påbörja utbildning för lastbilskörkort redan när de är 18, i stället för att vänta tills de fyllt 21. Detta gynnar både fordonsyrket och branschen, säger Roger Andersson, lärare och blivande förarprövare på fordonsprogrammet
i Svalöv

Bli förarprövare på Trafikverket