Runt på skolan: Informationssystem

När du står på perrongen och tar del av högtalarnas utrop, vad är det egentligen som händer då? Jo det är Trafikverkets avancerade informationssystem.

UR TIDNINGEN UTBILDAREN NR. 3 2022

Infromationssystem i fyra delar

Informationssystemet består av fyra delar: skyltar, högtalare, prator (en slags ”låda” som finns inomhus på stationerna) och klockor.

Du som resenär upplever informationssystemet vid exempelvis olika utrop vid förseningar samt spårändringar som visas på monitorer och digitala skyltar. För personer med funktionsnedsättning är det ”pratorna” som tillgängliggör informationen med hjälp av bland annat blindskrift.

Övnigsanläggning i Ängelholm

I en av Trafikverksskolans lektionssalar i Ängelholm finns detta komplexa informationssystem uppbyggt. Hit kommer både Trafikverksanställda och landets upphandlade entreprenörer för att, i en verklighetstrogen miljö, lära sig tekniken bakom järnvägens informationssystem.

Tekniker, som till vardags arbetar i spåret, får i denna unika övningsanläggning lära sig att installera och underhålla dessa högtalaranläggningar samt plattformsskyltar, monitorer och utrustning för passagerarinformation.

Tack vare järnvägens avancerade informationssystem nås du som tågresenär alltid av den senaste trafikinformationen, var du än befinner dig, ute på landets stationer och perronger.

Kurser i detektorer och informationssystem

Läs mer om kurser inom Informationssystem och detektorer i vår kurskatalog