Järnvägskompassen – ett lyckat LIA-projekt!

I arbetet med att vägleda unga till passande järnvägsyrke hade Trafikverksskolan en idé om att ta fram en slags ”barometer”. Resultatet blev Järnvägskompassen.

UR TIDNINGEN UTBILDAREN NR. 3 2022

Ett studentprojekt blev en välanvänd digital vägledning

I arbetet med att vägleda unga till passande järnvägsyrke hade Trafikverksskolan en idé om att ta fram en slags ”barometer”. Samtidigt fick Trafikverksskolan förmånen att samarbeta med studenter från EC Utbildning som gjorde sin LIA (lärande i arbete) hos Sogeti och grunden för Järnvägskompassen tog form.

Med möjliga frågeställningar som grund påbörjade studenterna projektarbetet med att finslipa frågor och svar parallellt med kodning, gränssnitt och användarvänlighet. Tillsammans med Trafikverksskolan bollades idéer och upplägg och arbetet mynnade till slut ut i en snygg och lättillgänglig applikation som redan använts flitigt vid olika event.

Trafikverksskolan som kund är mer än nöjda över studenternas arbetsinsatser och det är såklart extra roligt när ett LIA-projekt resulterar i en skarp produkt.

Testa Järnvägskompassen