Jesper rekommenderar lokföraryrket

I mars startade årets omgång av Trafikverksskolans populära lokförarutbildning.

UR TIDNINGEN UTBILDAREN NR. 2 2022

Sveriges mest sökta Yh-utbildning

Yh-utbildningen till lokförare omfattar 44 veckor där teori, praktik och simulatorkörning varvas med LIA-perioder (lärande i arbete) ute hos tågoperatörerna. Utbildningen är Sveriges mest sökta Yh-utbildning.

Jesper Olsson studerar till lokförare och är mycket nöjd med sitt val av utbildning. Redan för tio år sedan funderade han på att söka in, men småbarnsåren kom emellan och han fick arbete som anläggare på NCC. Nu var det dock nytt läge, en ansökan skickades in och han blev en av 36 antagna, ett val han inte ångrar.

– Utbildningen är lika bra som jag hade tänkt mig och jag blev positivt överraskad när jag kom ut på LIA, säger Jesper som under sin första praktikperiod av totalt tre, körde Pågatåg runt omkring i Skåne för Arriva.

Jesper Olsson, Yh-lokförare

– Det var verkligen jättekul att köra tåg på riktigt och Arriva bjöd på god arbetsmiljö och trevliga arbetskamrater.

Jag känner att det här är ett yrke som verkligen passar mig och en utbildning som jag definitivt rekommenderar andra att söka.

Ansökningsperioden till 2023-års utbildningsstart är öppen nu och fram till september. Läs mer om utbildningen och ansök på www.trafikverksskolan.se

Bli lokförare