Byta jobb till signaltekniker

Hur är det att börja om? Hur gör man när arbetet plötsligt tas ifrån en och man behöver höja blicken för att se vad man kan göra i stället?

UR TIDNINGEN UTBILDAREN NR. 1 2022

Från flygvärdinna till signaltekniker

Det här är något som många råkat ut för, inte minst nu under pandemin. Företag har minskat antal medarbetare, lagt sin verksamhet vilande eller till och med stängt igen för gott. Susanna Granman, läser i dag till signaltekniker på Trafikverksskolan, men innan pandemin slog till arbetade hon som flygvärdinna. Efter att i 21 år servat charterresenärer ombord på flyget fanns helt plötsligt inte jobbet kvar, flygbranschen försvann som över en natt.

– Min första tanke var, ok hur löser jag det här? Vi måste ju äta. Det gällde att tänka nytt snabbt. Jag blev nyfiken på lokföraryrket och skickade in en ansökan. I samma veva såg jag information om Yrkeshögskoleutbildningen till signaltekniker, vilken krävde förberedande elkunskaper så det fick jag läsa in och i höstas påbörjade jag utbildningen till signaltekniker på Trafikverksskolan i Ängelholm.

Susanna Granman, Yh-signaltekniker

För Susanna blev omställningen stor. Från att vara rutinerad flygvärdinna, med resor runt om i hela världen där besättningen ofta fick stanna över några dygn, blev hon nu hemma på heltid. Men rätt snabbt förlikade hon sig med sin nya situation.

– Jag vände blad, helt enkelt. Jag har i dag blivit erbjuden jobbet tillbaka, men flygbranschen har alltid varit lite ryckig och opålitlig, så det här blev en anledning att starta om. Nu känns det spännande att få lära sig något nytt, arbeta med järnväg och att få uppleva en helt ny miljö. Jag ser fram emot att ohämmat kunna felsöka i signalanläggningen, spåra upp problemet och klara av att fixa felet förklarar Susanna Granman.

Pandemin har gjort att fler väljer att satsa på järnvägen

Det är många branscher som påverkats av krisen som följde med pandemin. Hotell-, restaurang-, nöjes- och eventbranschen är några som haft det tufft medan andra branscher som exempelvis byggfirmor och blomsterhandlare blomstrat för fullt och har ökat sina verksamheter. Det har skett en rotation av arbetskraft på arbetsmarknaden.

Under många år har järnvägsbranschens aktörer sökt nya medarbetare. Och nu, med denna rotation av arbetskraft som sker, är det flera som fått upp ögonen för järnvägen. De ser nu fram emot att bli medarbetare i den här framtidsbranschen som erbjuder intressanta och omväxlande yrken. Susanna Granman är i gott sällskap. På Trafikverksskolan omskolas idag bland annat piloter, tidigare chefer, finansiella rådgivare och många fler till att nu bli lokförare, järnvägstekniker eller järnvägsingenjörer. Nu vänder det!

Bli signaltekniker