Sök och boka kurs

Nya bromsprocenttabeller möjliggör längre och snabbare godståg

Den 1 juni i år infördes nya bromsprocenttabeller för järnvägen – ett steg i ett större regeringsuppdrag från 2015 som syftar till att möjliggöra längre godståg i högre hastigheter.

Kurs som skapar systemförståelse och samsyn

På Trafikverksskolan har utbildningsinsatser gjorts för medarbetare på Trafikverket, järnvägsföretag och för andra aktörer. Utbildningen ger de kunskaper som krävs för att anpassa sig till de förutsättningar som nya bromsprocenttabeller* ger och som skapar systemförståelse och samsyn över gränserna. Kursen är ett exempel på hur samarbete mellan olika kompetenser och funktioner kan skapa nytta på systemnivå och i förlängningen bidra till en mer effektiv och konkurrenskraftig järnväg.

– Vi måste förstå varandra, och vi lyckas inte om vi inte samarbetar. Många pratar om och önskar en samsyn, men har svårt att faktiskt uppnå det. 

– För mig har kursen givit en bredare systemförståelse utanför mitt skrå och avdelning. Jag har också fått nya kontaktytor till personer på andra verksamhetsområden inom Trafikverket men också till de externa entreprenörerna. Alla dessa är experter inom sina områden och tillsammans delar vi kunskap som vi behöver som helhet, säger Niklas Olsson, kapacitetsanalytiker på Trafikverket Planering.

Godståg kan nu bli upp till 850 meter långa

De nya bromsprocenttabellerna skapar möjlighet för godståg upp till 850 meter att köra in från kontinenten via Öresundsbron. En ökning jämfört med dagens normallängd på 730 meter. Samtidigt möjliggörs en stabil körhastighet på 100 km/h och upp till 120 km/h på vissa sträckor. Detta kan jämföras med tidigare 80–90 km/h.

Signalteknik, trafiksäkerhet och kapacitet i fokus

Utbildningen på Trafikverksskolan riktar sig främst till medarbetare inom tre ämnesområden på järnväg: signalteknik, trafiksäkerhet och kapacitet. Syftet är att ge deltagarna en gemensam förståelse för hur förändringen påverkar både drift, teknik, kapacitet och inte minst säkerhet.

– Vi måste förstå varandra, och vi lyckas inte om vi inte samarbetar. Många pratar om och önskar en samsyn, men har svårt att faktiskt uppnå det. Denna kurs och resultatet av den nya bromsprocenttabellen är ett bevis på just gott samarbete och samsyn. Nyckeln till vår framgång har nog varit att vi haft ett konkret case – att ta fram en ny bromsprocenttabell, säger Per-Erik Ingels, utbildare på kursen och signalregelverksförvaltare på Trafikverket Underhåll.

 – Man tar med sig olika delar från kursen men får samma grundförståelse. 

Bromsprocenttabeller även för ERTMS-banor

Kursens innehåll är framtaget av Trafikverket och speglar de krav som ställs på bland annat trafiksäkerhetsregler, fordon, signalsäkerhetssystemet och kapacitetsmöjligheter. Då ERTMS fortfarande är nytt för många ges även en övergripande förklaring av hur bromskurveberäkningar i ETCS fungerar och hur funktioner som har att göra med fordonets egenskaper och rörelse samspelar med marksystemet.

– För ERTMS-banor har hittills bromsprocenttabeller saknats, men nu införs sådana. En tabell gäller för ”normala” banor och en annan för Malmbanan där extra tunga tåg kör, säger Louise Jeppson Wulff, ERTMS-specialist på Trafikverket Stora Projekt.

– Vi på Trafikverksskolan var initialt med och gjorde en marknadsundersökning kring behovet av kursen. Sen förlades kursen hos oss i Ängelholm mycket på grund av våra studie- och övningsmiljöer. Ett uppskattat inslag i kursen har varit studiebesöket i det så kallade ”Bromsrummet”, där deltagarna får se hur bromssystemen fungerar i praktiken. Sen är alltid en tur upp till vår signalmodellbana uppskattad, som visualiserar sambandet mellan fordon, signaler och ställverk, säger Bengt Jönsson, kursansvarig på Trafikverksskolan.

Även kommentarer i den anonyma kursutvärderingen beskriver nyttan i att mötas över gränserna:

”Det som var bra med kursen var att man fick en inblick i och förståelse för olika teknikgrenar, inte bara sin egen. Diskussionerna gynnades av deltagarnas olika bakgrund.”

”Värdefullt med bred kunskap om historik och bakgrund till nuvarande system inför kommande förändringar. Även värdefull dialog och kunskapsutbyte mellan alla deltagare.”

Delar av kursen kommer appliceras i befintliga kurser inom såväl signalteknik, trafiksäkerhet på järnväg och fordonsförare med fokus på de delar som rör respektive roll. Samtidigt hoppas projektet även kunna fortsätta genomföra kursen i sitt nuvarande format, just för att inte tappa helheten, kunskapsdelningen, den breda systemförståelsen och samspelet.

 – Man tar med sig olika delar från kursen men får samma grundförståelse. Vi som utbildar på kursen får med oss mycket ny kunskap och insikter från de olika deltagarna som vi kan ta med till våra team och avdelningar och förbättra arbetet ytterligare, säger Elisabeth Skoglund, utbildare på kursen och signalregelverksförvaltare på Trafikverket Underhåll.

 * Tabeller som visar hur snabbt ett tåg får köra utifrån dess bromsförmåga på en viss sträcka.

Relaterade artiklar