Utbildning på spårväxlar i dataspelsmiljö
Går det att lära sig mer om spårväxlars uppbyggnad, mäta spårvidd med solapass och se alla delar i en dataspelsmiljö? Absolut tänkte spårteknikleverantören Vossloh och tog fram en pilot tillsammans med Trafikverksskolan.
Behovet av en lättilgänglig digital utbildning var starten
Allt började med att Järnvägsbranschens samverkansforum (JBS) ville utforska om det gick att skapa en lättillgänglig digital utbildning för växelunderhåll, som en förlängning av deras projekt Tillsammans för Tåg i Tid (TTT). Vossloh tog sig an förslaget och kontaktade Trafikverksskolan. Tillsammans kom de fram till hur en utbildningsplattform skulle kunna utformas och vad den skulle kunna innehålla.
Spårväxel i 3D-miljö
I plattformen är det bland annat möjligt att i 3D-miljö få fram en sprängskiss av en växel, inspektera och lära sig mer om alla växelns delar, samt se vilka egenskaper de har. Man kan också lägga om växeln och testa hur den fungerar när trafik passerar genom från olika håll. Dessutom kan deltagaravatarer gå runt i miljön på egen hand och mäta och justera spårvidd vid behov, eller titta på instruktionsvideos. Utbildaren kan sedan dela sin vy med alla deltagare för att visa och lära ut inne i den digitala miljön.
- Ska kunna användas utan någon förkunskap med gamification som grundprincip.
– Alla delar i piloten är på plats. Det enda som saknas är ett fint gränssnitt så att deltagare kan använda plattformen utan någon som helst förkunskap med ”gamification” som grundprincip. I en förlängning är förhoppningen att utbilda inom fler områden än spårväxlar och kanske också att kunna planera för exempelvis växelbyte, säger Peter Johnsson, affärsutvecklare på Vossloh i Sverige.
- Ett spännande pedagogiskt alternativ som ligger i tiden.
– Detta är ännu en utveckling och ett spännande pedagogiskt alternativ som ligger i tiden. En sådan spelmiljö möjliggör kompetensutveckling som är näst intill oberoende av tid och plats, säger Tony Helm, resultatenhetschef på Trafikverksskolan.