Från studerande till utbildare

Karl Hultén kan verkligen sin järnväg. Han är både utbildad kontaktledningstekniker och lokförare och nu nybliven utbildare inom trafiksäkerhet på järnväg hos Trafikverksskolan.

UR TIDNINGEN UTBILDAREN NR. 1 2023

Utbildarna ges pedagogiska verktyg

Trafikverksskolan lägger stor vikt vid sina utbildares ämneskunskaper från arbetslivserfarenhet på järnvägen, men klär sedan på dem med pedagogiska verktyg för att förmedla sin kompetens vidare.

Nästan alla har jobb på examensdagen

Direkt efter gymnasiet med elinriktning, började Karl på Trafikverksskolans Yh-utbildning till kontaktledningstekniker. Han var föga bekant med järnvägen sedan tidigare men blev intresserad av Yh-utbildningen efter en studentmässa och flyttade från Göteborgs innerstad till nordvästra Skåne för den ettåriga utbildningen i Ängelholm.

– Det är otroligt för nästan alla har jobb när de tar examen! Jag jobbade som kontaktledningstekniker på underhåll och nybyggnation i fem år. Det var fantastiskt och man fick gå en massa kompletterande utbildningar, lära sig köra hjullastare och rälsbil samt se hela Sverige. Jag fastnade för att köra järnvägsfordon och bestämde mig för att komplettera min teknikerutbildning med att bli lokförare och även få köra person- och godståg, säger Karl.

Både kontaktledningstekniker och lokförare

Karls ambition var att återvända till sin gamla arbetsplats efter lokförarutbildningen, som han också gick på Trafikverksskolan i Ängelholm. Men efter LIA-praktik (Lärande i arbete) på Öresundstågen blev han kvar där i ytterligare sju år och fick snart axla rollen som instruktör och utbildade lokförare internt på Öresundstågen.

– Under åren som instruktör började jag känna mig väldigt hemma i rollen som utbildare vilket gjorde att jag sökte tjänsten som utbildare inom trafiksäkerhet på Trafikverksskolan. Jag har aldrig stressat med en massa karriärmål utan verkligen bara halkat in på olika vägar. Det är därför jag älskar järnvägsbranschen! Det finns oändliga möjligheter och man är väldigt duktig på att tillvarata kompetens. Därför stannar de flesta kvar i branschen men kanske byter roller, förklarar Karl.

Trafikverksskolan ger en tusen möjligheter

Karl kommer främst arbeta med kursen Att enskilt vistas i spår – BASÄVISTA och andra trafiksäkerhetskurser, men säkerligen även vikariera som utbildare både inom el och fordon.

– När jag tänker på Trafikverksskolan ser jag tusen möjligheter. Jag började som studerande, fick tolv års arbetserfarenhet, och kan nu ge tillbaka av min kunskap och samtidigt fortsätta lära mig ännu mer.

Karl Hultén, utbildare inom trafiksäkerhet på järnväg på Trafikverksskolan

Plugga järnväg som Karl