Lokförare i topp

För många är tanken på att köra tåg, ett drömyrke. Det bekräftar antalet ansökningar till Trafikverksskolans Yh-utbildning till lokförare. Till starten i mars sökte drygt 900 personer, av dessa startade 36 utbildningen.

UR TIDNINGEN UTBILDAREN NR. 1 2022

En populär utbildning

På Trafikverksskolan i Ängelholm har man lång erfarenhet av att utbilda lokförare och de studerande lämnar skolan väl rustade för kommande jobb. Även om det emellanåt varit svårt att få ut alla studerande på LIA (lärande i arbete), det vill säga den tid då de studerande har praktik ute hos arbetsgivarna, så har i princip alla blivit erbjudna arbete efter färdiga studier.

I februari examinerades ett gäng lokförare som nu gått rakt ut i jobb och i mars startade nästa grupp. Branschen ser mycket ljust på framtiden och behovet av fler lokförare är fortsatt stort.

– Lokförarutbildningen är den yrkeshögskoleutbildning som har flest sökande per kursplats av alla Yh-utbildningar. Det här är en milt sagt populär utbildning.

Jan-Olof Jönsson, Yh-samordnare på Trafikverksskolan.

Bli lokförare

Ansök till lokförarutbildningen

Nästa ansökningsperiod är öppen den 1 juni-30 september för utbildningsstart mars 2023. Läs mer om ansökningsprocessen och utbildningen på nedan länk.