logo
Skip Navigation Links


Kopparkabeln ska underhållas

2200 mil kopparkabel levererar dagligen kommunikation i Trafikverkets järnvägsanläggning. Mängden kopparkabel minskas årligen och ersätts med optokabel (en optisk fiberkabel), ett mycket tidskrävande byte. Den första kopparkabeln lades ner för cirka 100 år sedan och Trafikverket räknar med att kabeltypen finns kvar i minst 20 år till.

Trafikverkets teleanläggning består till stor del av kopparkabel. Denna kan komma till skada vid exempelvis åsknedslag, nedriven kontaktledning, grävarbeten eller vid intrång av fukt. Då behövs erfarna behöriga tekniker som löser uppgiften. I dag är det brist på dessa underhållstekniker. Därför utbildar Trafikverksskolan nu både mer och mindre erfarna kabelskarvare för att på så sätt säkra framtida drift och underhåll.

– Vi är mycket nöjda med kursen och det känns som vi träffat rätt nivå, säger Toni Hansson och Niklas Björk, projektledare från Trafikverket.

Patrik Norlander från NRC är en av deltagarna på Trafikverksskolans första pilotkurs. Han har lång erfarenhet av att skarva kopparkabel men behöver nu
förnya sin behörighet.

– Det har varit en bra kurs, dels en uppfräschning men jag har även fått lära mig en hel del nytt. Vi har bland annat gått igenom arbetssätt så att man utför arbetet rätt, summerar Patrik Norlander.



"Det har varit en bra kurs, dels en uppfräschning men jag har även fått lära mig en hel del nytt."
/Patrik Norlander.

KURSER
FLER ARTIKLAR