1. Definitioner
Avtal: Juridiskt bindande överenskommelse mellan Trafikverksskolan och Företagskund gällande köp av utbildningstjänster.
Bekräftelse: E-postmeddelande från Trafikverksskolans lärplattform som intygar att Trafikverksskolan mottagit och accepterat beställningen.
Beställare: Chef eller utbildningssamordnare som i sin roll ansvarar för beställning av utbildningstjänster hos en viss Företagskund.
Ansvarig beställare: Chef över alla beställare hos en Företagskund som äger kontrollbehörigheten över alla beställningar som görs av företagsanställda.
Företagskund: Trafikverksskolans avtalsmotpart, köpare av utbildningstjänster.
Kursbokning: Beställning av utbildningstjänst.
Kursavgift: Ersättning som betalas av Företagskund för utbildningstjänsten.
Kursdeltagare: Anställd hos en Företagskund som deltar i en eller flera utbildningar
Kurskallelse: E-postmeddelande från Trafikverksskolans lärplattform som Kursdeltagaren får tidigast fyra veckor före kursstart med viktig information inför kursen.
Påminnelse: E-postmeddelande som skickas 2-5 dagar innan kursstart med information om kurstillfället.
Registreringskod: Identifieringskod för Företagskunden som används i syfte att fastställa Kursdeltagarens anslutning till respektive företag.
Trafikverksskolans lärplattform: Digital utbildningsplattform som införts i Trafikverksskolans verksamhet 2020 med syfte att effektivisera inlärningsprocessen och automatisera kursadministrationen.
2. Registrering
”Företagskund” ska vara registrerad som användare av lärplattformen för att kunna beställa utbildningstjänster. Följande uppgifter ska meddelas vid registrering:
• Företagets namn
• Organisationsnummer
• Fakturaadress
• Telefonnummer
• Namn och e-post till ”Ansvarig beställare”.
”Ansvarig beställare” anses ha fullmakt att ingå avtal i ”Företagskundens” namn och för dennes räkning. Det är således ”Företagskundens” ansvar att till Trafikverksskolan kontinuerligt kommunicera relevanta ändringar, tillägg och borttagande av ”Ansvarig beställare”. Ändringar, tillägg och borttagande meddelas till
trafikverksskolan@trafikverket.seRegistreringskoden utgör en identitetshandling för ”Företagskunden” och den ska hanteras med aktsamhet. Trafikverksskolan skickar registreringskoden, kundnummer samt länk till allmänna bestämmelser till angiven ”Ansvarig beställare” som därefter ansvarar för att distribuera koden internt till ”Beställare” och/eller ”Kursdeltagare”. ”Ansvarig beställare” ska till Trafikverksskolan anmäla relevanta ändringar, tillägg och borttagande av ”Beställare” och ”Kursdeltagare”.
Om ”Ansvarig beställare” misstänker att koden har kommit i orätta händer ska Trafikverksskolan omedelbart informeras om detta. Trafikverksskolan kan ombesörja en ny registreringskod i de fall när risken för missbruk bedöms vara allvarlig. ”Ansvarig beställare” har en aktsamhetsplikt för kodens användning i verksamheten.
”Ansvarig beställare” mottar information via epostmeddelande om alla kursbokningar i Trafikverksskolans lärplattform som görs av antingen ”Beställare” eller ”Kursdeltagare”. ”Ansvarig beställare” har kontrollansvar gällande eventuella obehöriga kursbokningar.
3. Instruktioner om bokning och avbokning
Vid självregistrering ska ”Kursdeltagarens” personnummer anges för att möjliggöra inloggning med BankID. Om ”Kursdeltagaren” saknar personnummer eller har skyddad identitet ska denne kontakta Trafikverksskolan på e-post
trafikverksskolan@trafikverket.se eller telefon 010-124 30 30. Efter genomförd kursbokning skickas en e-postbekräftelse till ”Kursdeltagare” och ”Ansvarig beställare”. När bekräftelsen mottas av motparten har ett bindande avtal ingåtts.
Självregistreringen medför betalningsskyldighet för alla kursbokningar som görs via Trafikverksskolans lärplattform oavsett om kursbokning gjordes av en ”Beställare” eller av ”Kursdeltagare”. ”Ansvarig beställare” beslutar för sitt företag om kursbokningen ska göras av ”Beställare” eller ”Kursdeltagare”.
"Företagskunden" via "Ansvarig beställare" ansvarar för att se till att medarbetaren ("Kursdeltagaren") som bokar sig på kurs skriver i rätt fakturareferens utifrån "Företagskundens" interna rutiner och önskemål.
Cirka fyra veckor innan kursen startar skickas epostkallelse till ”Kursdeltagaren” med uppgifter om datum, kurstid, adress, lokal och annan viktig information. Har en kursbokning genomförts senare än fyra veckor innan kursstart skickas en kallelse i samband med bekräftelsen.
Avbokning som görs senast 29 dagar innan kursstart debiteras inte. Görs en avbokning mellan 14-28 dagar innan kursstart debiteras 50% av kursavgiften. För avbokning senare än 14 dagar innan kursstart debiteras hela kursavgiften. Trafikverksskolan ersätter inte ”Kursdeltagarens” kostnader för resor och logi i samband med avbokning. Avbokning för logi i samband med kurs i Ängelholm ska göras senast klockan 12.00 dagen innan ankomst.
Om ”Kursdeltagaren” uteblir från ett bokat kurstillfälle är detta kurstillfälle förbrukat. ”Kursdeltagaren” kan således inte kostnadsfritt ta igen tillfället senare. ”Företagskunden” får ingen ekonomisk kompensation för det tillfälle då ”Kursdeltagaren” var frånvarande.
Rätten att överlämna sin utbildningsplats till en annan gäller under förutsättningen att Trafikverksskolan mottar meddelande med information om ersättarens namn och kontaktuppgifter senast dagen innan kursstart.
”Kursdeltagaren” debiteras ingen kursavgift om Trafikverksskolan tvingas ställa in kursen. Detsamma gäller om Trafikverksskolan tvingas ändra tidpunkterna för kurstillfällena på ett sätt som medför att ”Kursdeltagaren” inte kan delta i kursen.
Trafikverksskolan ersätter inte ”Kursdeltagarens” kostnader för resor och logi i samband med återkallande eller ändring av kurstillfällenas angivna tidpunkter. Med undantag för force majeure har ”Kursdeltagaren” rätt att få information om återkallande eller ändring med minst 3 dagar innan kursstart.